“Създайте си правило никога да не давате на децата си книга,  която вие самите не бихте прочели.” 

Джордж Бърнард Шоу

Популярна истина е, че съвременните деца не обичат да им се натрапва какво да четат. Книгите от задължителната или препоръчителна литература се четат без особено желание. Много интересни книги, които децата четяха с интерес преди да станат „задължителни“, позагубиха своята прелест след вписването им в „Препоръчителните-задължителни списъци“.

Децата, които днес влизат в Библиотеката, вече донякъде са изградили своя вкус и предпочитания под влиянието на телевизията, Интернет, приятелите, родителите, училището. Като едни истински читатели тe сами определят своите читателски интереси. Попаднали в чудния и увлекателен свят на детската литература, децата разширяват познанията си за света,  развиват творчески заложби, изграждат собствени модели на поведение, трупат социален опит, който ще им помага в различни ситуации в бъдеще. Стъпка по стъпка – по естествен път се формира тяхната емоционалната интелигентност. Познанията за света, придобити в процеса на четенето са без аналог по отношение на тяхната полза. Става въпрос за изграждане на умения за самостоятелно мислене и за създаване на индивидуалност.

Какво обичат да четат децата днес?

Съвременните малки читатели имат собствени желания в областта на четенето, те в повечето случаи идват с точно определени заглавя, които обхващат най-различни жанрове: детски романи, приказки, комикси, книги-игри и т.н., като енциклопедичните издания са сред най-търсените. Децата днес имат много силно изразено критично отношение към книгите. В повечето случаи те знаят какво желаят и са спонтанни в своя избор. Откровени са с библиотекарите, когато определена книга не им харесва. Малките читатели все по-често посягат към книги, които ако бяха написани преди 30-40 години, щяха да се четат от по-големи. Например вече третокласници четат „Хари Потър“, а в 4-5 клас се чете Толкин.

Наред с новата детска художествена литература, която е повече от разнообразна, съвременните деца предпочитат и четат детската литературна класика. Издържали проверката на времето, класическите произведения  ги привличат с тяхната хуманност. Те разпалват по един необикновен начин детската фантазия и копнежът за приключения. Поколения читатели са израснали с вдъхновяващите класически произведения, като започнем с приказниците Андерсен, Шарл Перо, Е.Т.А. Хофман, Вилхелм Хауф и стигнем до романите, от вечната детска класика: „Граф Монте Кристо“, „Робинзон Крузо“, „Мечо Пух“, „Книга за Джунглата“, уникалните романи на вълшебника Роал Дал и мн. др. Те се оказват интересни поради няколко причини: занимателен сюжет, майсторско повествование, ярки и запомнящи си герои, завладяващи със своята откровеност и честност – ценности, станали непреходни и през 21 век.

Независимо от това, че децата израстват с Интернет и видеоигри, те имат изострени сетива, с които долавят полъха и красотата на добрата детска книга.

И нека не забравяме, че „съвременен подход към детското четене“ не означава да отнемем на децата компютъра и информационните  технологии, а да ги научим на мъдро отношение към важните неща от живота чрез четене на книги и трупане на различна информация във всички сфери на заобикалящата ги действителност – това, което е ще е “техният свят” в едно информационно общество на знанието!

 

 

Споделете